Mese, gyermek- és ifjúsági irodalom – Baranyai Norbert

Kód BTMI804OMA, BTMI928OMA
Tantárgycím Mese, gyermek- és ifjúsági irodalom
Oktató Baranyai Norbert
Órarendi adatok Hétfő, 12.00-14.00, Fsz. 1/2
Képzés OMA
Kreditpont 2
Kurzustípus szeminárium
Kapcsolódó anyagok  

 

A kurzus célkitűzései/követelmények:

A szeminárium leírása: a szemináriumi alkalmakon a mesék, illetve a gyerek- és ifjúsági irodalom témaköreihez kapcsolódó elméleti (részben tanításmódszertani) kérdéseket járunk körül, illetve klasszikus és kortárs alkotások értelmezésével próbáljuk feltérképezni a művek poétikai sajátosságait

 

A gyakorlati jegy feltétele: aktív órai jelenlét + a szépirodalmi szövegek elolvasása, ismerete + a félév során megbeszélt szövegekhez, témákhoz kapcsolódó zárthelyi dolgozat megírása

 

 

Tematika és kötelező olvasmányok:

 

1. A félév előkészítése, tájékoztatás (február 12.)

 

2. A gyerek- és ifjúsági irodalom kutatásának alapkérdései, története és műfaji fogalmai (február 19.)

 

3. A mesék megközelítései és tipológiája, egy mese változatai: Csipkerózsika (február 26.)

Csipkerózsika (Perrault gyűjtése)

Csipkerózsika (Grimm fivérek gyűjtése)

Boldizsár Ildikó: Mint aki éppen élni kezd

 

4. Tabutémák megjelenése a kortárs gyerek- és ifjúsági irodalomban (március 4.)

Elekes Dóra: A muter meg a dzsinnek

 

5. A kortárs magyar kamaszirodalom (március 11.)

             

6. A gyereklíra poétikai kérdései (március 18.)

 

7. A kortárs magyar gyereklíra (március 25.)

 

8. Verses regény és/vagy posztmodern mese? (április 8.)

Varró Dániel: Túl a Maszat-hegyen

 

9. Egy klasszikus kötelező olvasmány újraolvasása (április 15.)

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

 

10. Közös és kölcsönös olvasmányok (április 22.)

Jane Teller: Semmi

 

11. Egy ifjúsági bestseller feldolgozásának lehetőségei (április 29.)

J. K. Rowling: Harry Potter és a bölcsek köve

 

12. Emlékezet és múltreprezentáció a történelmi ifjúsági regényekben (május 6.)

Berg Judit: Szélvésztől kergetve

 

13. Zárthelyi dolgozat (május 13)

 

 

Szakirodalom:

  • Vladimir Jakovlevics Propp, A mese morfológiája, Gondolat, 1975.
  • Boldizsár Ildikó, Varázslás és fogyókúra, Kijárat, 1997.
  • Bruno Bettelheim, A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek, Bp., Corvina, 2013.
  • Gyermekirodalom, szerk. Komáromi Gabriella, Helikon, 1999.
  • Változatok a gyermeklírára, szerk. Bálint Péter, Bódis Zoltán, Didakt, 2006.
  • Lovász Andrea, Felnőtt gyerekirodalom, Cerkabella, 2015.
  • Mesebeszéd – A gyerek- és ifjúsági irodalom kézikönyve, szerk. Hansági Ágnes, Hermann Zoltán, Mészáros Márton, Szekeres Nikoletta, FISZ, 2017.
  • „…kézifékes fordulást is tud” – Tanulmányok a legújabb magyar gyerekirodalomról, szerk. Hansági Ágnes, Hermann Zoltán, Mészáros Márton, Szekeres Nikoletta, Tempevölgy, 2018.
  • Ölbeli játékoktól az iskolai játszmákig, szerk. Baranyai Norbert – Gesztelyi Hermina, Debrecen, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2019.
  • Studia Litteraria 2019/1–2. (Gyerekvilágok)
  • Medialitás és gyerekirodalom, szerk. Hermann Zoltán et al., Bp., Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan, 2020.

 

 

Legutóbbi frissítés: 2024. 02. 12. 11:57