Irodalomelmélet 3. – Bódi Katalin

Kód BTMI253BA
Tantárgycím Irodalomelmélet 3.
Oktató Bódi Katalin
Órarendi adatok Hétfő, 12.00–14.00, 303.
Szerda, 8.00–10.00, Fsz. 1/2.
Szerda, 10.00–12.00, Fsz. 1/2.
Képzés BA
Kreditpont 2
Kurzustípus szeminárium

 

A szeminárium célkitűzései, követelmények:

Az irodalomelméleti ismeretkör harmadik kötelező kurzusa a szövegolvasási és a műelemzési készség erősítését szolgálja. A szeminárium dramatikus és előadásszövegek interpretációja során megismertet alapvető drámapoétikai kérdésekkel, a dráma műnemének változásaival és a dráma legfontosabb műfaji változataival, az európai dráma- és színháztörténettel, a színházi előadások elemzésének alapvető szempontjaival, a dráma és az előadás viszonyával. A hallgatónak jártasságot kell szereznie a drámai és a színpadra állított szövegek elemzésében, értelmezésében. A kurzus mindezeken keresztül azt igyekszik megmutatni, hogy nyelvi-irodalmi teljesítmény és színrevitel viszonyát egyfelől az egymásrautaltság, másfelől pedig mégis az önállósodás, az egymástól függetlenedés jellemzi. Ebben segíthet a dráma- és színházelmélet néhány alapvető belátása, drámaszövegek és színházi produkciók behatóbb elemzése a színikritika műfajának elsajátításával. A szeminárium célja továbbá, hogy az egyes kérdésköröket az európai színháztörténet kiemelkedő drámaszövegeivel, illetve színházi előadások felvételeinek részleteivel illusztrálja. A kurzus része egy színházi előadás közös megtekintése és elemzése. A félév végi jegy a félév során írt zárthelyi dolgozat és a színdarabról írt kritika érdemjegyeiből áll össze.

 

Tematika és kötelező olvasmányok:

 

  • Drámapoétika, a dramatikus szöveg strukturális elemei, a dramaturgia fogalma 
    • Jákfalvi Magdolna: Drámázás – A drámapoétika definíciós törekvései, Theatron, 4. évf. 1. sz. (2003. tavasz), 24–28.
    • Erika Fischer-Lichte, A színház nyelve. A színházi jelentésképződés problémájához = PRO PHILozófia Füzetek, 1995/első köteg, 26-45.
    • Erika Fischer-Lichte, A színház mint kulturális modell = Theatron (1999 tavasz) I/3 67–80.
    • Andreas Kotte, Bevezetés a színháztudományba, ford. Edit Kotte, Budapest, Balassi, 2015, 185–204.

 

  • Színház – test – identitás
    • Erika Fischer-Lichte, A dráma története, Pécs, Jelenkor, 2001., 7–18.
    • Erika Fischer-Lichte, A performativitás esztétikája, Budapest, Balassi, 2009, 9–25.
    • Kricsfalusi Beatrix, Ellenálló szövegek, Budapest, Ráció, 2015, 31–56.
    • Helmuth Plessner, A színész antropológiájáról

 

  • A teatralitás fogalma
    • Andreas Kotte, Bevezetés a színháztudományba, ford. Edit Kotte, Budapest, Balassi, 2015, 249–287.

 

  • Az európai drámatörténet és színháztörténet korszakolása
    • Erika Fischer-Lichte, A dráma története, Pécs, Jelenkor, 2001.
    • Andreas Kotte, Színháztörténet: Jelenségek és diskurzusok, Budapest, Balassi, 2020.

 

Kötelező szépirodalmi olvasmányok:

Szophoklész: Oidipusz király, Antigoné

Shakespeare: Rómeó és Júlia, Lear király

Jean Racine: Phaedra

Pierre Corneille: Cid

Molière: Tartuffe

Lessing: Emilia Galotti

Kleist: Heilbronni Katica

Büchner: Woyczek

Ibsen: A vadkacsa, Nóra

Strindberg: Júlia kisasszony

Csehov: Három nővér, Sirály

Brecht: Kurázsi mama és gyermekei

Dürrenmatt: A fizikusok

Szigligeti Ede: Liliomfi

Örkény István: Tóték

Papp András – Térey János: Kazamaták

Ménes Attila: Bihari

 

  • Az előadáselemzés és mediális feltételei, a színikritika írásának kérdései, a magyar színházi folyóiratok
    • Patrice Pavis, Előadáselemzés, Bp., Balassi, 2003, 36–53., 261–278.
    • Patrice Pavis, Színházi szótár, Budapest, L’ Harmattan, 2006.

 

  • Elemzési gyakorlat. Színházlátogatás és előadáselemzés
    • Patrice PAVIS kérdőíve = Theatron 1. 1.  (1998/ősz), 64.
Legutóbbi frissítés: 2024. 01. 29. 06:20