Kód | BTMI913OMA |
---|---|
Tantárgycím | Irodalom és társművészetek |
Oktató | Bódi Katalin |
Órarendi adatok | Hétfő, 14.00-16.00, XV. |
Képzés | OMA |
Kreditpont | 2 |
Kurzustípus | előadás |
Kapcsolódó anyagok | e-learning, WGA és Pinterest |
A kurzus célkitűzései/követelmények:
Az előadássorozat célja, hogy bevezesse a hallgatókat a képelemzés módszertanába és lehetőségeibe, az irodalmi szövegek és a képzőművészeti ábrázolások közötti kapcsolat kérdéskörébe, a médiumváltás és a mediális különbözőségek szemiotikai problémáiba. A félév során a képelemzésekkel párhuzamosan kitüntetett helyet kap az irodalmi szövegek és a képzőművészeti ábrázolások kapcsolata, a médiumváltás sajátosságainak vizsgálata, illetve az illusztráció műfajának mibenléte. A cél nem utolsósorban a képelemzés és a képolvasás pedagógiai hasznosíthatóságának, az irodalmi elemzésekben való alkalmazhatóságnak a bemutatása. A kurzus kiemelten foglalkozik a múzeumi kultúra kialakulásával és az esztétikai tapasztalat történetiségével, a tekintet konstrukcióival. Az előadássorozat elsősorban az újkori művészetből veszi a példaanyagát, ugyanakkor figyelemmel van a kortárs képzőművészet azon jelenségeire, amelyek az antik és az újkori művészet alkotásait értelmezik újra. A kurzus teljesítéséhez a félév során tárgyalt témákból való felkészülés és az egyikhez kapcsolódó prezentáció bemutatása is szükséges a szóbeli vizsgán.
Tematika:
1. Bevezetés: művészet és medialitás – kiemelt műalkotás: Man Ray, Ingres hegedűje
- Walter Benjamin, A műalkotás a technikai sokszorosíthatóság korszakában = Uő., Kommentár és Prófécia, Budapest, Gondolat, 1969, 301-334, ill. 386-394. Új fordításban
- Hansági Ágnes, A médium kora – A kor médiuma? = Az esztétikai tapasztalat medialitása, szerk. Kulcsár-Szabó Zoltán, Szirák Péter, Budapest, Ráció, 2004, 411–426.
- Kibédi Varga Áron, A realizmus alakzatai (Zeuxisztól Warholig), ford. Házas Nikoletta = Az irodalom elméletei IV., szerk. Thomka Beáta, Pécs, Jelenkor, 1997, 131 – 148.
2. A művészettörténet mint konstrukció: elméleti és korszakolási problémák, emlékezés és felejtés a művészet(történet)ben – kiemelt műalkotás: John William Waterhouse, Echo és Narcissus
- Hans Belting, A művészettörténet vége, Budapest, Atlantisz, 2006, 23-42., 187-222.
3. A művészet és a művészettörténet „születése”: Johann Joachim Winckelmann – kiemelt műalkotás: a Belvederei Apollón
- Radnóti Sándor, Jöjj és láss: A modern művészetfogalom keletkezése – Winckelmann és a következmények, Budapest, Atlantisz, 2010, 93–209, 279–320.
- Johann Joachim Winckelmann, Művészeti írások, ford. Rajnai László, Tímár Árpád, Budapest, Helikon, 20052, 7–47., 87–88.
4. A Laokoón-vita – kiemelt műalkotás: a Laokoón-csoport
- Kocziszky Éva, Laokoón: Vita az antik művészetről a XVIII–XIX. század fordulóján, Holmi 1995/5, 641–662.
- Gotthold Ephraim Lessing, Laokoón, VII–XIX. rész = Uő., Laokoón – Hamburgi dramaturgia, s. a. r. Vajda György Mihály, Budapest, Akadémiai Kiadó, 1963, 89–151.
5. A látás fiziológiája és morálfilozófiája – kiemelt műalkotás: Johann Zoffany, Az Uffizi Tribuna-terme
- Denis Diderot, Levél a vakokról, ford. Győry János = Uő., Válogatott filozófiai művei, szerk. Szigeti József, Budapest, Akadémiai, 1983, 11–58.
- Horkay Hörcher Ferenc, Esztétikai gondolkodás a felvilágosodás korában: 1650–1800, Budapest, Gondolat, 2013.
6. Az esztétikai tapasztalat érzéki és etikai dimenziói – kiemelt műalkotás: Réti István, Cigánylány
- Sander L. Gilman, Black Bodies, White Bodies: Toward an Iconography of Female Sexuality in Late Nineteenth-Century Art, Medicine, and Literature, Critical Inquiry 12, no. 1 (Autumn 1985), 204-242.
- Silke Horstkotte, Visuality and Visual Culture = Travelling Concepts for the Study of Culture, ed. Birgit Neumann & Ansgar Nönning, Berlin, Boston, De Gruyter, 2012, 291 – 306.
- Bódi Katalin, Cigány Vénuszok = B. K. Éva születése, Debrecen, 2019, 121–131.
7. Az önarckép – kiemelt műalkotás: Parmigianino, Önarckép konvex tükörben
- Hans Belting, Faces – Az arc története, ford. V. Horváth Károly, Budapest, Atlantisz, 2018, 159–291.
- Paul de Man, Az önéletírás mint arcrongálás, Pompeji, 1997/2-3, 93-107.
8. A kicsinyítő tükör – kiemelt műalkotás: Diego Velázquez, Las Meninas
- Lucien Dällenbach, Intertextus és autotextus, ford. Bónus Tibor, Helikon, 1996/1-2, 51–66.
- Michel Foucault, A szavak és a dolgok, ford. Romhányi Török Gábor, Budapest, Osiris, 2000, 21–34.
- Daniel Arasse, Festménytalányok, ford. Seláf Levente, Budapest, Typotex, 2010, 169–205.
9. Modern mítoszok – kiemelt műalkotás: Marc Quinn, Sphynx
- Hans Belting, A test képe mint emberkép, ford. Kelemen Pál = Uő., Kép-antropológia: Képtudományi vázlatok, Budapest, Kijárat, 2003., 101–132.
- Kaptiány Ágnes, Kapitány Gábor, A modern mitológiák elemzésének kérdései, Replika 2012/3, 9 – 27.
- http://marcquinn.com/artworks/