Kód | BTMI880OMA |
---|---|
Tantárgycím | Az irodalomtanítás módszertana |
Oktató | Kovács Szilvia |
Órarendi adatok | Szerda, 12.00-14.00, 303. |
Képzés | OMA |
Kreditpont | 2 |
Kurzustípus | előadás |
A kurzus célkitűzései:
A kurzus célja betekintést nyújtani az irodalomtanítás szaktudományos-szakmódszertani elméleti ismereteibe, felkészíteni a hallgatókat a tanítási gyakorlat teljesítéséhez szükséges gyakorlati feladatokra.
A kurzus követelményei:
- az órák témájához kapcsolódó 10 perces referátum készítése csoportmunkában vagy tanulópárokban
- kurzuszáró zárthelyi dolgozat megírása
Tematika:
- A konstruktív pedagógia módszertani lehetőségei az irodalomórán
- Az RJR-modell szerinti óraszervezés lehetőségei
- Tankönyvhasználat a középiskolai irodalomtanításban (a tananyag tematikus elrendezése, műfajpoétikai ismeretek tanításának lehetőségei, nyelvhasználat, tervezhető munkaformák, a műértelmezés tanításának lehetőségei)
- A film, valamint a digitális eszközhasználaton alapuló technológia alkalmazásának lehetőségeit az irodalomórán
- A tanári kérdésfeltevés jelentősége az ismeretközvetítésben, a műértelmezés tanításában, a reflektált nyelvhasználat formálásában
- A középszintű és az emelt szintű magyar nyelv és irodalom érettségi vizsga tantárgyi követelményei, írásbeli és szóbeli feladattípusai, értékelési szempontjai
- Kronológiai rendezőelv és irodalomtörténeti narratívaalkotás az irodalomtanításban
- Műértelmezési szempontok az irodalomórán
Szakirodalom a tematikában való tájékozódáshoz:
- Czimer Györgyi – Balogh László, Az irodalmi alkotótevékenység fejlesztése, Magyar Tehetségsegítő Szervezetk Szövetsége, 2010.
- Czimer Györgyi – Kovács Szilvia – Miklósvölgyi Miklós, Az irodalomtanítás új útjain, Szaktárnet, Debreceni Egyetem, 2015.
- Fenyő D. György: Az irodalomtanítás módszertana 1-2. Éthosz és praktikák, Tea Kiadó, Budapest, 2022.
- Fűzfa Balázs, Élményközpontú irodalomtanítás, Kreativitás, produktivitás, kultúrakezelés a digitális korban, Szombathely, Savaria University Press, 2016.
- Kucserka Zsófia, Az irodalomtanári mesterség gyakorlata és módszertana, Educatio, 2010.
Ajánlott olvasmányok:
A kézikönyv következő fejezetei:
Balogh László: A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai, in, Tehetség kézikönyv, 210-235.
Balogh László: Gazdagítás, dúsítás (237-250.)
Balogh László: Gyorsítás (251-257.)
Gordon Győri János: Mi a terület, és miért fontos ezt figyelembe vennünk a tehetséges személyek fejlődése és fejlesztése szempontjából, (305-317.)
Kovács Szilvia: Tehetséggondozás az irodalmi alkotótevékenységben (381-400.)
- Magyartanítás (elektronikus folyóirat) számai
- Tóth László (szerk, ford.), A nyelv és irodalom és a társadalomismeret tanítása a tehetségeseknek, in, Uő., A tehetségesek tanítása, Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1998., 164-190.