Az irodalomtanítás módszertana – Kovács Szilvia

Kód BTMI880OMA
Tantárgycím Az irodalomtanítás módszertana
Oktató Kovács Szilvia
Órarendi adatok Szerda, 12.00-14.00, 303.
Képzés OMA
Kreditpont 2
Kurzustípus előadás

 

A kurzus célkitűzései:

A kurzus célja betekintést nyújtani az irodalomtanítás szaktudományos-szakmódszertani elméleti ismereteibe, felkészíteni a hallgatókat a tanítási gyakorlat teljesítéséhez szükséges gyakorlati feladatokra.

 

A kurzus követelményei:

  • az órák témájához kapcsolódó 10 perces referátum készítése csoportmunkában vagy tanulópárokban
  • kurzuszáró zárthelyi dolgozat megírása

 

Tematika:

  1. A konstruktív pedagógia módszertani lehetőségei az irodalomórán
  2. Az RJR-modell szerinti óraszervezés lehetőségei
  3. Tankönyvhasználat a középiskolai irodalomtanításban (a tananyag tematikus elrendezése, műfajpoétikai ismeretek tanításának lehetőségei, nyelvhasználat, tervezhető munkaformák, a műértelmezés tanításának lehetőségei)
  4. A film, valamint a digitális eszközhasználaton alapuló technológia alkalmazásának lehetőségeit az irodalomórán
  5. A tanári kérdésfeltevés jelentősége az ismeretközvetítésben, a műértelmezés tanításában, a reflektált nyelvhasználat formálásában
  6. A középszintű és az emelt szintű magyar nyelv és irodalom érettségi vizsga tantárgyi követelményei, írásbeli és szóbeli feladattípusai, értékelési szempontjai
  7. Kronológiai rendezőelv és irodalomtörténeti narratívaalkotás az irodalomtanításban
  8. Műértelmezési szempontok az irodalomórán

 

Szakirodalom a tematikában való tájékozódáshoz:

  1. Czimer Györgyi – Balogh László, Az irodalmi alkotótevékenység fejlesztése, Magyar Tehetségsegítő Szervezetk Szövetsége, 2010.
  2. Czimer Györgyi – Kovács Szilvia – Miklósvölgyi Miklós, Az irodalomtanítás új útjain, Szaktárnet, Debreceni Egyetem, 2015.
  3. Fenyő D. György: Az irodalomtanítás módszertana 1-2. Éthosz és praktikák, Tea Kiadó, Budapest, 2022.
  4. Fűzfa Balázs, Élményközpontú irodalomtanítás, Kreativitás, produktivitás, kultúrakezelés a digitális korban, Szombathely, Savaria University Press, 2016.
  1. Kucserka Zsófia, Az irodalomtanári mesterség gyakorlata és módszertana, Educatio, 2010.

 

Ajánlott olvasmányok:

  1. Bajor Péter – Balogh László – Bucsi Szabó Zsolt – Polonkai Mária – Révész György Béla, A tehetség kézikönyve, MATEHETSZ, 2019.

A kézikönyv következő fejezetei:

Balogh László: A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai, in, Tehetség kézikönyv, 210-235.

Balogh László: Gazdagítás, dúsítás (237-250.)

Balogh László: Gyorsítás (251-257.)

Gordon Győri János: Mi a terület, és miért fontos ezt figyelembe vennünk a tehetséges személyek fejlődése és fejlesztése szempontjából, (305-317.)

Kovács Szilvia: Tehetséggondozás az irodalmi alkotótevékenységben (381-400.)

  1. Magyartanítás (elektronikus folyóirat) számai
  2. Tóth László (szerk, ford.), A nyelv és irodalom és a társadalomismeret tanítása a tehetségeseknek, in, Uő., A tehetségesek tanítása, Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1998., 164-190.

 

Legutóbbi frissítés: 2024. 02. 13. 20:29