Kód | BTMI905OMA |
---|---|
Tantárgycím | Műelemző gyakorlat 2. |
Kurzuscím | Fókuszban a középiskola |
Oktató | Bodrogi Ferenc Máté |
Órarendi adatok | Csütörtök, 14.00–16.00, Fsz. 14/1. |
Képzés | V. OMA |
Kreditpont | 2 |
Kurzustípus | szeminárium |
Kapcsolódó anyagok | az e-learning felületen |
A kurzus célkitűzései:
A kurzus elsősorban a mai magyar középfokú irodalomtanításban jó eséllyel előkerülő művek közös körüljárására, „megdolgozására” vállalkozik. Méghozzá úgy, hogy a cél itt nem csupán az adott szöveg interpretáló nyelvi, történeti analízisét jelenti, hanem lehetséges tanórai munkára fogását, érdemi közös megszólaltatását, alternatív mediális feldolgozását is, a reflektált élményszerűség jegyében.
A kurzus érdemjegye a szemeszter végi írásbeli zárthelyi jegyének, illetve az órai aktivitásnak a kettőséből áll össze.
Tematika
- Ambrus Zoltán: Ninive pusztulása
- Kosztolányi Dezső: A kulcs
- Kosztolányi Dezső: Fürdés
- Shakespeare: Rómeó és Júlia
- Mikszáth Kálmán: A néhai bárány
- Az anekdotikus prózahagyomány
- Petőfi ars poeticái
- Gárdonyi Géza: Egri csillagok
- William H. Gass: Rovarok rendje
- József Attila költészete
- József Attila: A hetedik
- Zh.
Ajánlott olvasmányok:
Digitális eszközök a középiskolai irodalomoktatásban, szerk. Molnár Gábor Tamás, Fejes Richárd, Bp., Prae Kiadó, 2021.
Bethlenfalvy Ádám, Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása, Bp., L’Harmattan, 2020.
A szöveg vonzásában. Arató László tiszteletére, összeáll. Fenyő D. György, Dűlő Sorozat, Műút Könyvek, 2017.
Molnár Gábor Tamás, A figyelem művészete. Bevezetés az irodalmi művek értelmezésébe, Bp., Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2015.
Veres András, Bevezetés az irodalmi művek olvasásába, Bp., Krónika Nova, 2001.
Molnár Gábor Tamás, Az irodalomértelmezés hasznáról és káráról = Visszacsatolások. Irodalomértelmezés és reflexivitás, Debrecen, Méliusz Juhász Péter Könyvtár, 2019.
Hézagpótlás. A kortárs magyar irodalom tanítása, szerk. Fenyő D. György, Budaörs, Aula, 2010.
Fűzfa Balázs, Élményközpontú irodalomtanítás a harmadik évezredben = Élményközpontú irodalomtanítás. Kreativitás, produktivitás, kultúrakezelés a digitális korban, szerk. Bodrogi Ferenc Máté, Szombathely, Savaria University Press, 2016, 9–43.
Fegyverneki Gergő, IKT-s ötlettár. Gyorstalpaló digitáliskultúra-azonos pedagógiából kezdőknek és haladóknak, Neteducatio Kft., Bp., 2016.
Pethőné Nagy Csilla, Módszertani kézikönyv, Bp., Korona, 2005.
Fenyő D. György, Az irodalomtanítás módszertana. Éthosz és praktikák, I–II., Tea Kiadó, Bp., 2022.