Kód | BTMI708OMA |
---|---|
Tantárgycím | Műelemző gyakorlat 1. (Mikrotanítás) |
Oktató | Baranyai Norbert |
Órarendi adatok | Hétfő, 10.00-12.00, 343. Csütörtök, 10.00-12.00, Fszt.14/1. |
Képzés | III. OMA |
Kreditpont | 2 |
Kurzustípus | szeminárium |
A kurzus célkitűzései/követelmények:
A szeminárium leírása: a szemináriumi alkalmakon a műelemzés különböző műfajokhoz, szövegtípusokhoz kapcsolódó lehetséges változatait tekintjük át. Mivel a középiskolai oktatásban nagy hangsúly helyeződik a szövegek összehasonlító elemzésére, így a szemináriumi alkalmak egy részén hasonló szempontú műértelmezésekre teszünk kísérletet. Az egyes alkotások különböző kérdésirányú és nézőpontú elemzése mellett azok taníthatóságának módszertani problémáit is igyekszünk érinteni.
A gyakorlati jegy feltétele: egy választott témakör feldolgozása egy 30 perces mikrotanítás keretei között, illetve a kiadott szövegek, a kötelező szakirodalom és az órán megbeszéltek ismerete, melyről zárthelyi dolgozatban kell számot adni.
Tematika és kötelező olvasmányok:
1. Kosztolányi Dezső: Halotti beszéd – Márai Sándor: Halotti beszéd
Lőrincz Csongor, Mediális paradigmák a magyar későmodernségben. Individuum és epitáfium viszonya: Kosztolányi: Halotti beszéd – Szabó Lőrinc: Sírfelirat = L.Cs., A líra medialitása, Bp., 2002, 101-132.
2. Pilinszky János: Négysoros – Harmadnapon – Címerem – Életfogytiglan
Balassa Péter, A látvány és a szavak : A Harmadnapon – huszonöt év után = B.P., A látvány és a szavak, Bp., 1987, 156-172.
3. József Attila Születésnapomra című költeménye és kortárs parafrázisai
Tverdota György, Születésnapomra = T.Gy., Határolt végtelenség: József Attila-versek elemzései, Bp., 2005, 307-328.
4. Juhász Gyula: Gulácsy Lajosnak – Weöres Sándor: Dalok Naconxypanból – Kormos István: Nakonxipánban hull a hó
Szigeti Lajos Sándor, „Nakonxipán vár már, Nakonxipán”: Motívum és költői magatartásforma = Milyen volt…: In memoriam Juhász Gyula, szerk., Lengyel András, Bp., 2009, 288-304.
5. Móricz Zsigmond: Barbárok
Cséve Anna, Barbárok (A novella olvasásának lehetséges kontextusai) = Móricz a jelenben, szerk. Bengi László, Szilágyi Zsófia, Bp., 2015, 159-176.
6. Krúdy Gyula: Utolsó szivar az Arabs Szürkénél – A hírlapíró és a halál
Szegedy-Maszák Mihály: Metaforikus szerkezetek…, in: Uő: A regény, amint írja önmagát, 58-71.
7. Mikszáth Kálmán: Tímár Zsófi özvegysége – Tóth Krisztina: Tímár Zsófi muskátlija
8. Rejtő Jenő: Piszkos Fred, a kapitány
Veres András, A ponyva klasszikusa (Rejtő Jenő) = A magyar irodalom történetei III., szerk. Szegedy-Maszák Mihály – Veres András, Bp., 2007.
9. Dragomán György: Oroszlánkórus – Deák Kristóf: Mindenki
10. William Shakespeare: Romeo és Júlia – Baz Luhrmann: Romeo + Júlia
Mész Lászlóné, Konvenció, költészet, világszemlélet (Shakespeare: Romeo és Júlia) = M.L-né, Színterek, Bp., 1995, 9-30.
11. Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott
12. Zárthelyi dolgozat