| Kód | BTMI30481BA |
|---|---|
| Tantárgycím | Latin nyelv és kultúra |
| Oktató | Posta Anna |
| Órarendi adatok | Csütörtök, 12.00–14.00, Fsz. 14/1. |
| Képzés | BA |
| Kreditpont | 3 |
| Kurzustípus | szeminárium |
| Kapcsolódó anyagok | e-learning |
A szeminárium célja és követelményei
A szeminárium célja: Olyan alapfokú latin nyelvi és kultúrtörténeti (poétikai, retorikai, filológiai) ismeretekkel bővíteni a hallgatók tudását, amelyek birtokában képesek lesznek a klasszikus felkészültséget igénylő irodalomtörténeti korszakok és szerzői életművek elmélyültebb tanulmányozására. Azoknak az elsőéves hallgatóknak erősen ajánljuk a kurzus elvégzését, akik a tavaszi szemeszterben a Régi magyarországi irodalom szemináriumokat fogják hallgatni. Természetesen a többi évfolyamból is szívesen látom az érdeklődő hallgatókat. Felhívom a hallgatóság figyelmét, hogy nincs szükség előzetes latin nyelvi tudásra a kurzus sikeres teljesítéséhez.
A szeminárium követelményei: A szeminárium gyakorlati érdemjeggyel zárul, amelynek komponensei:
1. órai munka jegy (40%)
2. zárthelyi dolgozat jegy (30%)
3. esszéjegy (30%)
1. órai munka jegy (40%)
– az órákra való rendszeres otthoni készülés: a feladott házi feladatok és szorgalmi munkák elkészítése
– aktív órai munka: a közös órai feladatmegoldásokban és beszélgetésekben való részvétel
– az órai munka jegy a félév végére összegyűjtött pluszpontok mennyisége alapján alakul ki
– 0 pluszpont: elégtelen órai munka jegy
– 1-5 pluszpont: elégséges órai munka jegy
– 6-10 pluszpont: közepes órai munka jegy
– 11-14 pluszpont: jó órai munka jegy
– 15 pluszpont: jeles órai munka jegy
2. zárthelyi dolgozat jegy (30%)
– egy 30 kérdéses nyelvtani feleletválasztós teszt megírása az addig tanult nyelvtani anyagokból
– a zárthelyi dolgozatot az előre meghirdetett időpontban kell megírni
– igazolt hiányzás esetén egy pótlásra nyílik lehetőség
3. esszéjegy (30%)
– a retorikai anyagrészhez kapcsolódóan egy szónoki beszéd megírása az előre kiadott mitológiai témák egyikéből
– otthoni feladat
– leadási határidő: folyamatosan, de legkésőbb az utolsó szemináriumi alkalommal
Tematika
- ORIENTÁCIÓ
- Kiejtési szabályok: a latin nyelv abc-je, magánhangzó- és mássalhangzókapcsolatok kiejtése, a hosszúságok alkalmazása, hangos olvasás
- Nyelvtani alapfogalmak, a főnév szótári alakja, 1- declinatiós főnevek ragozása
- A 4-5. declinatiós főnevek ragozása
- A melléknevek típusai és ragozásuk
- A melléknév és a főnév egyeztetésének menete, igeragozás: folyamatos igeidők
- A tanult nyelvtani anyagok közös gyakorlása, felkészülés a zárthelyi dolgozatra
- ZÁRTHELYI DOLGOZAT (nyelvtani feleletválasztós teszt)
- TAVASZI SZÜNET
- Könyvészeti alapfogalmak: könyvnyomtatás, vízjel, iniciálé, ívjelzés, kötés, rövidítések feloldása – Látogatás a Debreceni Református Kollégium Nagykönyvtárába
- Poétikai-verstani alapismeretek (Catullus, Horatius, Vergilius, Ovidius): lírai műfajok, metrum, metrika, időmértékes verselés, pentameter, hexameter, disztichon, strofikus formák, skandálás, hangos olvasás
- Retorikai alapfogalmak (Cicero): a szónoki beszéd részei, alakzatok és szóképek, a cicerói körmondat
- ZÁRTHELYI DOLGOZAT (pótlási-javítási lehetőség)
- A KIDOLGOZOTT ESSZÉFELADATOK LEADÁSA
Irodalom a latin nyelvtan tanulmányozásához
Györkösy Alajos, Latin-magyar kéziszótár, Bp., Akadémiai, 2009.
Nagy Ferenc, Kováts Gyula, Péter Gyula, Latin nyelvtan a középiskolák számára, Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 2006
Irodalom a kultúrtörténet tanulmányozásához
Adamik Tamás, Római irodalom – a kezdetektől a nyugatrómai birodalom bukásáig, Bp., Kalligram, 2009. (vagy Adamik Tamás, Római irodalom az archaikus korban, Bp., Seneca, 1993, Római irodalom az ezüstkorban, Bp., Seneca, 1994, Római irodalom az aranykorban, Bp., Seneca, 1994, Római irodalom a késő császárkorban, Bp., Seneca, 1996) (vonatkozó fejezetek)
Debrecen, 2023. 01. 29. Dr. Posta Anna