Kód | BTMI106OMA |
---|---|
Tantárgycím | Irodalomtudományi proszeminárium |
Oktató | Bényei Péter |
Órarendi adatok | Szerda, 12:00-13:40, Fszt. 1/2. |
Képzés | I. OMA törzsképzés |
Kreditpont | 2 |
Kurzustípus | szeminárium |
A szeminárium teljesítésének alapkövetelményei
I. Alapfeladat: szubjektív szövegértelmezés megírása egy szabadon választott irodalmi műről – elkészítés ideje: az első három hét
– a választás szempontjai: lehetőleg olyan (magyar) szöveg legyen, melynek irodalomtörténeti, kritikai recepciója jelentékeny (az alapos bibliográfiakészítést, valamint a folyóiratok és az irodalomtörténeti munkák megismerését lehetővé teszi stb.)
II. Zárófeladat: a kurzust lezáró dolgozat megírása. A félév során elkészített bibliográfia és a témához köthető (kijegyzetelt) szaktanulmányok alapján – a kezdeti szubjektív szövegértelmezés „tanulmánnyá” (szemináriumi dolgozattá) érlelődik
III. Lényegében minden órához társul egy-egy konkrét, gyakorlati feladat: bibliográfiakészítés, szaktanulmányok kijegyzetelése stb.
Tematika
I. Irodalom és irodalomtudomány. Adatbázisok és szakmai források használata
1. Az irodalom funkciója: fogalmi és szemléleti alapvetések
2. Az irodalomtudomány főbb területei és műfajai
3. Nyomtatott és digitális bibliográfiák használata
ajánlott: Bartók István, Az Internet az irodalomkutatás szolgálatában = Bevezetés a régi magyarországi irodalom filológiájába, szerk. Hargittay Emil, Bp., Universitas, 20033 16–22.
4. A kutatómunka technikája (anyaggyűjtés, bibliográfia-készítés, referátum, szemináriumi és szakdolgozat, jegyzetelés, hivatkozás, idézés, plágium)
ajánlott: Umberto Eco, Hogyan írjunk szakdolgozatot?, ford. Klukon Beatrix, Bp., Kairosz, 1996. (Az anyaggyűjtéssel, illetve az idézéssel és jegyzetekkel kapcsolatos részek: 65–132, 187–212)
II. Irodalmi szöveg és szaktanulmány olvasása – szemináriumi dolgozat elkészítése
5. Irodalmi szöveg olvasása és értelmezése
Ambrus Zoltán, Ninive pusztulása; (Ószövetség – Jónás könyve)
6. A műelemzés gyakorlata és dilemmái
Bényei Péter, Az irodalmi szövegértelmezés határos határtalanságáról, Studia Litteraria, 2019/3-4, 231–283.
7. Szaktanulmány olvasása I.: Irodalomtörténet és szövegértelmezés
Kiczenkó Judit, A mítosz ironikus vigasza: Ambrus Zoltán Ninive pusztulása című novellájáról = A XIX. század vonzásában: tanulmányok T. Erdélyi Ilona tiszteletére, szerk. Kiczenkó Judit, Thimár Attila, Piliscsaba, 2001, 115–136.
Horváth Edit, A mítosz írói átalakítása Ambrus Zoltán Ninive pusztulása című novellájában, ItK, 1996/5–6, 701–711.
8. A lábjegyzetelés funkciója és formai követelményei
9. A szemináriumi dolgozat vázlatának bemutatása – prezentációs óra
10. Konzultáció és szemináriumi dolgozat megírása, leadása
11. Szaktanulmány olvasása II.: Irodalomelméleti szöveg – irodalomszemlélet
H. R. Jauss, Jónás könyve: az „idegenség hermeneutikájának” egy paradigmája = H. R. J., Recepcióelmélet – esztétikai tapasztalat – irodalmi hermeneutika, Bp., Osiris, 1997, 373–395.
12. Írásbeli számonkérés