Az irodalomtanítás aktuális kihívásai – Bodrogi Ferenc Máté

Kód BTMI806OMA
Tantárgycím Az irodalomtanítás aktuális kihívásai
Oktató Bodrogi Ferenc Máté
Órarendi adatok Csütörtök, 14.00-16.00, XV.
Képzés OMA
Kreditpont 2
Kurzustípus előadás
Kapcsolódó anyagok  

 

A kurzus a mai magyar irodalomtanítás aktuális kérdéseit, dilemmáit, problémáit járja körül, az ötödéves hallgatók kezdődő gyakorlati tapasztalainak tükrében is. A jegyszerzés írásbeli teszt alapján történik.

 

Tankönyv:

Baranyai Norbert, Bodrogi Ferenc Máté, Kovács Szilvia: Az irodalomtanítás aktuális kihívásai, szerk. Bodrogi Ferenc Máté, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2022. (Debreceni Irodalom- és Kultúratudományi Tankönyvek, 3.)

 

Témák:

 

1. Irodalomtanítási gyakorlatok Kelet-Európában

- Iskolaszerkezet és irodalomtanítás a Kárpát-medencében, szerk. Sipos Lajos, Bp.,

2003.

 

2. Irodalomtanítási tendenciák a nagyvilágban: USA, UK, Franciaország, Németország,

Svédország, Izrael, Japán

- Irodalomtanítás a világ kilenc oktatási rendszerében, szerk. Gordon Győri János, Bp.,

2003.

 

3. Arató László 12 tézise az irodalomtanítás megújításáról, és vitája Veres Andrással

- http://magyartanarok.freeweb.hu/cikk.html

 

4. A Nemzeti Alaptanterv problémái, a gimnáziumi Magyar nyelv és irodalom c. kerettanterv A (állami) és B (Fűzfa Balázs) változatának összehasonlítása

- A Magyartanárok Egyesületének véleménye az új Nemzeti alaptanterv tervezetéről:

http://magyartanarok.freeweb.hu/frames.html

- A és B kerettanterv: http://kerettanterv.ofi.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html

 

5. Vita a- tantervi logikák körül: kronologikus, moduláris, problémaközpontú, élményközpontú (mintákkal)

- Arató László: A tananyagkiválasztás és -elrendezés néhány lehetséges modellje, in:

Irodalomtanítás a harmadik évezredben, Bp., 2006.

- B kerettanterv: http://kerettanterv.ofi.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html

- http://tanmester.tanarkepzo.hu/tanterv_felepitese

A különböző irodalomtankönyvek alapjellemzői (Pethőné Nagy Csilla, Fűzfa Balázs,

OFI)

 

6. Vita a „kötelezők” körül - A mintapélda: Légy jó mindhalálig (Móricz) vs. Semmi (Teller)

- Gordon Győri János: Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány. Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában, Elektronikus Könyv és Nevelés, 2009, http://www.tanszertar.hu/eken/2009_02/ggyj_0902.htm

- internetes anyagok

 

7. Az irodalomelméleti transzfer problémaköre - az egyetemi metanyelv középiskolai „lefordítandósága”

- Molnár Gábor Tamás: Irodalomtudományos szakszövegek felhasználása óra- vagy

modultervek elkészítéséhez (Szabó Lőrinc: Az Egy álmai c. versének példáján), in: M.

Nádasi Mária, szerk., A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés

szakterületi előkészítése, III. kötet, 2011, 382-392. http://pedagoguskepzes-halozat.elte.hu/?page_id=459

- Molnár Gábor Tamás: Mit jelent a megértés történetisége? Egy Zrínyi-epigramma

példája, Alföld 2012/3.

- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/tanari/docs/az_irodalomtanitas_u…

 

8. Performativitás és irodalomtanítás: az elmélet másikja (jelenlét-orientált befogadás, show, fesztivál, összművészeti kultrendezvények és irodalomtanítás kapcsolatai)

- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/irom/fesztivalizacio.php

 

9. Velünk élő(?) kortársak (a magyar irodalom/művészet intézményrendszere hatékony közvetíthetőségének kérdéseiről az irodalomtanításban, illetve a kortársak megjelenésének kérdéseiről a tanmenetben)

- Arató László: A populáris regiszter az irodalomtanításban, in: Irodalomtanítás a

harmadik évezredben, Bp., 2006.

- B kerettanterv: http://kerettanterv.ofi.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html

- http://www.aegondij.hu/edukacio/oravazlatok

 

10. A kreatív írás új jelentősége az irodalomoktatásban

- Helikon: Kreatív írás, 2015/1.

- Czimer Györgyi: Az irodalmi alkotótevékenység fejlesztése, Bp., 2010.

- Czimer Györgyi: Bevezetés a szépirodalmi szövegek írásába (Módszertani

segédanyag diákok és szakkörvezetők számára), in: Élményközpontú irodalomtanítás.

Kreativitás, produktivitás, kultúrakezelés a digitális korban, szerk. Bodrogi Ferenc Máté, Savaria UP, Szombathely, 2016.

- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/tanari/docs/az_irodalomtanitas_u…

 

11. Az online generáció és az irodalomoktatás (IKT, iconic turn, sharing culture stb.)

- Digitális de_generáció, szerk. Szekszárdi Júlia, Bp., 2012.

- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/tanari/docs/az_irodalomtanitas_u…

- Fegyverneki Gergő kötetei

 

12. A szakmai identitás ápolása: egyesületek, fórumok, adatbázisok, alapvető szakkönyvek (Magyartanárok Egyesülete, Fiatal Magyartanárok Klubja, Magyar Olvasástársaság, Petőfi Irodalmi Múzeum, IROM)

- https://magyartanarok.wordpress.com/

- http://www.hunra.hu/

- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/irom/

- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/tanari/szakmai_anyagok.php

Legutóbbi frissítés: 2024. 02. 04. 08:14