Kód | BTMI806OMA |
---|---|
Tantárgycím | Az irodalomtanítás aktuális kihívásai |
Oktató | Bodrogi Ferenc Máté |
Órarendi adatok | Csütörtök, 14.00-16.00, XV. |
Képzés | OMA |
Kreditpont | 2 |
Kurzustípus | előadás |
Kapcsolódó anyagok |
A kurzus a mai magyar irodalomtanítás aktuális kérdéseit, dilemmáit, problémáit járja körül, az ötödéves hallgatók kezdődő gyakorlati tapasztalainak tükrében is. A jegyszerzés írásbeli teszt alapján történik.
Tankönyv:
Baranyai Norbert, Bodrogi Ferenc Máté, Kovács Szilvia: Az irodalomtanítás aktuális kihívásai, szerk. Bodrogi Ferenc Máté, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2022. (Debreceni Irodalom- és Kultúratudományi Tankönyvek, 3.)
Témák:
1. Irodalomtanítási gyakorlatok Kelet-Európában
- Iskolaszerkezet és irodalomtanítás a Kárpát-medencében, szerk. Sipos Lajos, Bp.,
2003.
2. Irodalomtanítási tendenciák a nagyvilágban: USA, UK, Franciaország, Németország,
Svédország, Izrael, Japán
- Irodalomtanítás a világ kilenc oktatási rendszerében, szerk. Gordon Győri János, Bp.,
2003.
3. Arató László 12 tézise az irodalomtanítás megújításáról, és vitája Veres Andrással
- http://magyartanarok.freeweb.hu/cikk.html
4. A Nemzeti Alaptanterv problémái, a gimnáziumi Magyar nyelv és irodalom c. kerettanterv A (állami) és B (Fűzfa Balázs) változatának összehasonlítása
- A Magyartanárok Egyesületének véleménye az új Nemzeti alaptanterv tervezetéről:
http://magyartanarok.freeweb.hu/frames.html
- A és B kerettanterv: http://kerettanterv.ofi.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html
5. Vita a- tantervi logikák körül: kronologikus, moduláris, problémaközpontú, élményközpontú (mintákkal)
- Arató László: A tananyagkiválasztás és -elrendezés néhány lehetséges modellje, in:
Irodalomtanítás a harmadik évezredben, Bp., 2006.
- B kerettanterv: http://kerettanterv.ofi.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html
- http://tanmester.tanarkepzo.hu/tanterv_felepitese
A különböző irodalomtankönyvek alapjellemzői (Pethőné Nagy Csilla, Fűzfa Balázs,
OFI)
6. Vita a „kötelezők” körül - A mintapélda: Légy jó mindhalálig (Móricz) vs. Semmi (Teller)
- Gordon Győri János: Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány. Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában, Elektronikus Könyv és Nevelés, 2009, http://www.tanszertar.hu/eken/2009_02/ggyj_0902.htm
- internetes anyagok
7. Az irodalomelméleti transzfer problémaköre - az egyetemi metanyelv középiskolai „lefordítandósága”
- Molnár Gábor Tamás: Irodalomtudományos szakszövegek felhasználása óra- vagy
modultervek elkészítéséhez (Szabó Lőrinc: Az Egy álmai c. versének példáján), in: M.
Nádasi Mária, szerk., A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés
szakterületi előkészítése, III. kötet, 2011, 382-392. http://pedagoguskepzes-halozat.elte.hu/?page_id=459
- Molnár Gábor Tamás: Mit jelent a megértés történetisége? Egy Zrínyi-epigramma
példája, Alföld 2012/3.
- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/tanari/docs/az_irodalomtanitas_u…
8. Performativitás és irodalomtanítás: az elmélet másikja (jelenlét-orientált befogadás, show, fesztivál, összművészeti kultrendezvények és irodalomtanítás kapcsolatai)
- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/irom/fesztivalizacio.php
9. Velünk élő(?) kortársak (a magyar irodalom/művészet intézményrendszere hatékony közvetíthetőségének kérdéseiről az irodalomtanításban, illetve a kortársak megjelenésének kérdéseiről a tanmenetben)
- Arató László: A populáris regiszter az irodalomtanításban, in: Irodalomtanítás a
harmadik évezredben, Bp., 2006.
- B kerettanterv: http://kerettanterv.ofi.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html
- http://www.aegondij.hu/edukacio/oravazlatok
10. A kreatív írás új jelentősége az irodalomoktatásban
- Helikon: Kreatív írás, 2015/1.
- Czimer Györgyi: Az irodalmi alkotótevékenység fejlesztése, Bp., 2010.
- Czimer Györgyi: Bevezetés a szépirodalmi szövegek írásába (Módszertani
segédanyag diákok és szakkörvezetők számára), in: Élményközpontú irodalomtanítás.
Kreativitás, produktivitás, kultúrakezelés a digitális korban, szerk. Bodrogi Ferenc Máté, Savaria UP, Szombathely, 2016.
- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/tanari/docs/az_irodalomtanitas_u…
11. Az online generáció és az irodalomoktatás (IKT, iconic turn, sharing culture stb.)
- Digitális de_generáció, szerk. Szekszárdi Júlia, Bp., 2012.
- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/tanari/docs/az_irodalomtanitas_u…
- Fegyverneki Gergő kötetei
12. A szakmai identitás ápolása: egyesületek, fórumok, adatbázisok, alapvető szakkönyvek (Magyartanárok Egyesülete, Fiatal Magyartanárok Klubja, Magyar Olvasástársaság, Petőfi Irodalmi Múzeum, IROM)
- https://magyartanarok.wordpress.com/
- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/irom/
- http://irodalom.arts.unideb.hu/kutatas/tanari/szakmai_anyagok.php