Kód | BTMI219MA |
---|---|
Tantárgycím | Irodalom és társművészetek |
Oktató | Bódi Katalin |
Órarendi adatok | Hétfő, 14.00-16.00, I. |
Képzés | MA |
Kreditpont | 2 |
Kurzustípus | előadás |
Kapcsolódó anyagok | e-learning, WGA és Pinterest |
A kurzus célkitűzései/követelmények:
Az előadássorozat célja, hogy bevezesse a hallgatókat a képelemzés módszertanába és lehetőségeibe, az irodalmi szövegek és a képzőművészeti ábrázolások közötti kapcsolat kérdéskörébe, a médiumváltás és a mediális különbözőségek szemiotikai problémáiba. A félév során a képelemzésekkel párhuzamosan kitüntetett helyet kap az irodalmi szövegek és a képzőművészeti ábrázolások kapcsolata, a médiumváltás sajátosságainak vizsgálata, illetve az illusztráció műfajának mibenléte. A cél nem utolsósorban a képelemzés és a képolvasás pedagógiai hasznosíthatóságának, az irodalmi elemzésekben való alkalmazhatóságnak a bemutatása. A kurzus kiemelten foglalkozik a múzeumi kultúra kialakulásával és az esztétikai tapasztalat történetiségével, a tekintet konstrukcióival. Az előadássorozat elsősorban az újkori művészetből veszi a példaanyagát, ugyanakkor figyelemmel van a kortárs képzőművészet azon jelenségeire, amelyek az antik és az újkori művészet alkotásait értelmezik újra. A kurzus teljesítéséhez a félév során tárgyalt témákból való felkészülés és az egyikhez kapcsolódó prezentáció bemutatása is szükséges a szóbeli vizsgán.
Tematika:
1. Bevezetés: művészet és medialitás – kiemelt műalkotás: Man Ray, Ingres hegedűje
2. A művészettörténet mint konstrukció: elméleti és korszakolási problémák, emlékezés és felejtés a művészet(történet)ben – kiemelt műalkotás: John William Waterhouse, Echo és Narcissus
3. A művészet és a művészettörténet „születése”: Johann Joachim Winckelmann – kiemelt műalkotás: a Belvederei Apollón
4. A Laokoón-vita – kiemelt műalkotás: a Laokoón-csoport
5. Neoklasszicizmus és irodalom: művészek és alkotások Balzac két novellájában (Sarrasine, Az ismeretlen remekmű)
6. A látás fiziológiája és morálfilozófiája – kiemelt műalkotás: Johann Zoffany, Az Uffizi Tribuna-terme
7. Az esztétikai tapasztalat érzéki és etikai dimenziói – kiemelt műalkotás: Réti István, Cigánylány
8. Az önarckép – kiemelt műalkotás: Parmigianino, Önarckép konvex tükörben
9. A kicsinyítő tükör – kiemelt műalkotás: Diego Velázquez, Las Meninas
10. Modern mítoszok – kiemelt műalkotás: Marc Quinn, Sphynx
Frissítés dátuma: 2021.01.25.
Tisztelt Felhasználó!
A Debreceni Egyetem kiemelt fontosságúnak tartja a rendelkezésére bocsátott, illetve birtokába jutott személyes adatok védelmét. Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy a Debreceni Egyetem a 2018. május 25. napjától kötelezően alkalmazandó Általános Adatvédelmi Rendelet alapján felülvizsgálta folyamatait és beépítette a GDPR előírásait az adatkezelési és adatvédelmi tevékenységébe. A felhasználók személyes adatait a Debreceni Egyetem korábban is teljes körültekintéssel kezelte, megfelelve az érvényben lévő adatkezelési szabályozásoknak. A GDPR előírásait követve frissítettük Adatvédelmi Tájékoztatónkat, amelyet az alábbi linkre kattintva olvashat el: Adatkezelési tájékoztató. DE Kancellária VIR Központ